
Financial services
We help you with your legal contractual issues
The most common dispute in contract and purchase law is that someone wants to be paid by someone else and the other, for one reason or another, does not want to pay. Disputes can also arise around, for example, the interpretation of specific contractual clauses concerning, for example, when the risk for the goods passes to the counterparty, how a price should be determined and whether there is a right to damages as a result of a breach of contract.

We assist you who are involved in a contract or purchase law dispute
In the event of a contractual and purchase law dispute, we help you to make a contextual interpretation of the contractual relationship in terms of what is stated in the agreement, how the agreement was complied with and what the purpose of the agreement was, interpreted against the background of what is prescribed by law and other legal sources. Our lawyers are used to representing both private individuals and companies in disputes and often act as counsel for both the plaintiff and the defendant in disputes. Feel free to contact us for a free consultation.
Disputing an invoice – Disputing an invoice with Vincent & Co
Do you feel that you entered into incorrect agreements? With the help of our advisors and with the legal help of lawyers, we can always offer the help you need to dispute an invoice.
Contact us and book a free consultation meeting for a quote if your customer or you yourself want to dispute an invalid invoice.
5 Good to know & what we can help you with!
Disputing invalid invoices
Help disputing invalid invoices has become an increasingly common legal matter for our advisors. Often it is a matter of the incorrect invoice having an incorrect accrual or the wrong amount, wrong information which are simpler forms of error. But unfortunately it has also become increasingly common with completely wrong invalid invoicing from completely unknown senders.
With personal advisors at Vincent & Co , we help you with every process along the way.
Hur bestrider man en felaktig faktura/ekonomiskt krav? Vid bestridande av en felaktig faktura bör man i första hand kontakta fakturaavsändaren ifall man har upptäckt något fel i fakturan som inte överensstämmer med de utlovade villkoren. Kontaktuppgifter till fordringsägaren hittar man enklast på företagets faktura eller hemsida.
Bestrida faktura först till fakturaavsändaren När du bestrider fakturan så skall man ange sina kontaktuppgifter, fakturanummer eller kundnummer, belopp och datum på fakturan man anser att är felaktig, samt ange anledning till varför man anser av avtalet är ogiltigt eller felaktigt. Om endast en del av fakturan är felaktig så kan man bestrida den delen, men man bör betala för de delar som är korrekta. Det är viktigt att spara en kopia av bestridande för att styrka att man bestridit fakturan samt tidpunkten man bestridit kravet.
Varför är det viktigt att bestrida faktura? Ifall man inte kontaktar fakturaavsändaren för att påtala felet, utan enbart väljer att inte betala fakturan i tid, kan avsändaren välja att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande från Kronofogden är en uppmaning om att betala en förfallen skuld. Får Kronofogden in ärendet och väljer att ta upp det, kommer Kronofogden att delge föreläggandet enligt 29 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Bestridande av detta görs skriftligen och bör innehålla alla relevanta uppgifter och eventuell bevisning (31–32 §§ BfL). Ifall man fått några kostnader till följd av fakturan kan man begära ersättning för dem i samband med detta. Ifall man inte bestrider föreläggandet kan skulden bli fastställd hos Kronofogden genom ett utslag, 42 § BfL. När skulden är fastställd kan den som vill ha betalt använda detta utslag för utmätning. Detta kan undvikas ifall man bestrider fakturan. Det kan dock hända att den som vill ha betalt ansöker om betalningsföreläggande trots att fakturan redan blivit bestridd innan förfallodagen. Då kan man ansöka om rättelse hos Kronofogden. Vid en rättelseansökan är det viktigt att kunna visa att man motsatt sig fakturan innan fakturaavsändaren ansökt om betalningsföreläggande.
Genom att bestrida fakturan i varje led undviker man betalningsanmärkningar Ifall fakturaavsändaren står fast vid kravet skickas oftast en påminnelse från motparten. En påminnelse behöver man inte bestrida särskilt ifall man redan bestridit fakturan. Det räcker med att protestera mot första betalningskravet. Ifall ärendet går vidare till ett inkassoföretag får man ett nytt betalningskrav, vilket kommer från inkassoföretaget. Det är viktigt att bestrida det nya betalningskravet, vilket kan göras genom samma uppgifter som första bestridan, men det ska denna gång skickas till inkassoföretaget. Inkassoföretag kan inte bedöma ifall en faktura är skälig eller inte, varför det är viktigt att bestrida även detta krav. Det är fakturaavsändaren som kräver summan som ska bevisa att man är skyldig att betala. Vid bestridande av ett felaktigt krav från ett inkassoföretag riskerar man inte att få en betalningsanmärkning, eftersom ett inkassobrev i sig inte gör att man blir betalningsskyldig. Ifall fakturaavsändaren väljer att skicka ärendet till Kronofogdemyndigheten är det viktigt att komma ihåg att Kronofogden inte gör någon bedömning ifall kravet är skäligt eller inte. Man kan alltså bestrida krav även från Kronofogden, så länge man bestrider kraven i alla led. Ifall man är noga med att bestrida första fakturan, inkassobolagets betalningskrav och Kronofogdens betalningsuppmaning kan man som privatperson inte få någon betalningsanmärkning. Det är dock viktigt att bestrida kravet i tid.
Bestridande av faktura – Fakturaavsändaren kan vända sig till tingsrätten Ifall fakturaavsändaren efter inkassokrav eller ett ärende hos Kronofogden fortsätter hävda rätt till betalning kan denne vända sig till tingsrätten. Ifall tvistesumman är under ett halvt prisbasbelopp står parterna oftast för sina egna rättegångskostnader oavsett vinst eller förlust i rätten. Då kallas detta för ett förenklat tvistemål. Ifall ärendet överstiger ett halvt prisbasbelopp kallas det för en vanlig tvist, varpå det finns möjlighet att ansöka om rättshjälp eller rättsskydd. Den vinnande parten kan även kräva sina rättegångskostnader av den andre parten. Ifall fakturaavsändaren vill att målet ska överlämnas till tingsrätt ska detta begäras skriftligen och denna begäran ska ha kommit in till kronofogdemyndigheten inom fyra veckor, 34 § BfL. Bevisfrågor blir avgörande i domstol och det är den som påstår att en skuld uppkommit som ska bevisa att det stämmer. Kan bevis läggas fram från fakturaavsändarens sida som tyder på att fakturan stämmer, kommer man att behöva bevisa att man inte är betalningsskyldig.
To read more about us, our technical services, our legal advice or get in touch with us, please navigate further by pressing one of the buttons below.